Vrouwen zijn vaak doorslaggevend in de beslissing waar de vakantie naar toe gaat. En vaak gaan zij daarbij op hun gevoel af. Belvilla introduceert als eerste aanbieder ProfielMatch, een revolutionaire online zoekmethode die hierop aansluit en helpt om intuïtief het juiste vakantiehuis te vinden. Een passend vakantiehuis zoeken op basis van persoonlijkheid en lifestyle! Via ProfielMatch kan een bezoeker een tiental ‘fotoalbums’ bekijken en de meest aansprekende afbeeldingen aanklikken. Op basis van deze persoonlijke keuze maakt het systeem vervolgens een match met de stijlprofielen van passende huizen.
ProfielMatch is optioneel en vooralsnog een pilot die ruim 800 Nederlandse vakantiehuizen op een geheel nieuwe manier ontsluit. ProfielMatch kan gezien worden als een aanvullend middel om consumenten de leukste huizen te laten vinden. Tot nu toe was het zoeken van een vakantiehuis voornamelijk gebaseerd op harde, objectieve criteria zoals gewenste bestemming, periode en aantal personen. ProfielMatch maakt het nu mogelijk ook meer subjectieve (‘feminiene’) criteria zoals ‘sfeer’ of ‘passend bij mijn lifestyle’ in het zoekproces mee te nemen, met als resultaat een rijker en beter passend aanbod.
Omdat volgens Belvilla vooral vrouwen de uiteindelijke beslisser zijn in het keuzeproces zijn de verwachtingen over ProfielMatch hooggespannen. Belvilla-directeur Hedwig Wassing: “Dit is een heel intuïtieve manier van zoeken die eerder aansluit bij het onbewustzijn dan bij een rationeel ‘boodschappenlijstje’. Uit wetenschappelijk onderzoek is overigens gebleken dat 90% van onze beslissingen in het onbewuste worden genomen. Dus ‘zoeken op gevoel’ is minder merkwaardig dan het misschien op het eerste gezicht lijkt. Sterker: waarschijnlijk is het zelfs doeltreffender en levert het sneller een betere match op.”
Voorkeuren hedendaagse reisconsument
Wassing denkt dat ProfielMatch goed zal aansluiten bij de voorkeuren van de hedendaagse reisconsument. Die wil namelijk snel en zonder al te veel moeite een huis kunnen vinden dat voldoet aan zijn wensen. Wassing: “Als ze moeite hebben een huis te vinden, stellen mensen tegenwoordig via Twitter eenvoudigweg de vraag: ‘Ik zoek van 14-21 juli in de buurt van Florence een karakteristiek huis voor 6 personen voor een prijs van maximaal € 1500 per week’. Omdat Google op die vragen geen antwoorden geeft, spelen wij daar vanuit ons webcare-team direct op in. Ook ProfielMatch kan gezien worden als een tool om het de consument weer wat gemakkelijker te maken.”
Associatief denken
De nieuwe zoekmethode is gebaseerd op de applicatie dZyre van het innovatieatelier ULURU|Beagle. dZyre is speciaal ontwikkeld om consumenten met behulp van zogeheten ‘mood visuals’ te helpen op een snelle en aantrekkelijke manier (aankoop)keuzes te maken. CEO Mick Walvisch van ULURU: “Het wordt steeds duidelijker dat mensen sterk associatief denken en dat hun diepere beweegredenen en motieven niet ontsloten kunnen worden met een standaard keuzemenu. ProfielMatch is de eerste commerciële toepassing van deze baanbrekende visuele applicatie. Belvilla neemt hiermee een voorschot op de toekomst van online boeken.”
Het beeldmateriaal van ProfielMatch is zorgvuldig geselecteerd en samengesteld, evenals de profielschetsen van de corresponderende vakantiehuizen. De vakantiehuizen die matchen worden in aflopende volgorde gepresenteerd. In de zoekresultaten staan ze apart gemarkeerd met een klein rood hartje.
ProfielMatch staat vanaf nu online op www.belvilla.nl en geeft toegang tot een groot deel van het vakantiehuizenaanbod in Nederland. In een later stadium zal het aanbod worden uitgebreid.
Fotobijschrift:
Belvilla introduceert als eerste vakantiehuizenaanbieder een revolutionaire online zoekmethode die boekers helpt om intuïtief het vakantiehuis te vinden dat écht bij hen past.