De consument is nog steeds kritisch, maar vakantiehuizenspecialist Belvilla ziet voorzichtig het vertrouwen terugkomen, ondanks turbulente berichten uit de reismarkt. Voor de herfstvakantie noteert Belvilla zelfs een significante groei van +17% in aantal boekingen van Nederlandse consumenten. Opvallend voor een vakantie die door veel mensen als extra wordt gezien. Belvilla zet de eerder gemelde groei in de eerste maanden van 2013 ook door in het derde kwartaal, onder meer door de vele last-minute-boekingen die in de zomer zijn vastgelegd.
Herfstvakantie populair: +17% meer boekingen
In vergelijking met de herfstvakantie 2012 zijn dit jaar significant meer (+17%) herfstvakanties geboekt bij Belvilla. Net als het NBTC eerder meldde, is bij de Nederlandse Belvilla-klanten ook het eigen land de meest populaire bestemming, gevolgd door Duitsland en België.
1. Nederland: 38%
2. Duitsland: 23%
3. België: 23%
Circa de helft van de boekingen voor de herfstvakantie is vastgelegd in de maanden september en oktober, dus relatief last minute.
Naast last minutes ook juist vroeg boeken
De maanden juli t/m september brachten vanuit de Nederlandse markt voor de vakantiehuizen van Belvilla een groei van +5% in omzet en zelfs 14% in boekingen ten opzichte van dezelfde periode in 2012. De economische onzekerheid en het vastleggen van iets kortere verblijven, resulteren in een gemiddeld boekingsbedrag dat iets lager uitkomt. Vooral in de maand augustus werd fors meer geboekt dan in diezelfde maand van 2012 met veelal aankomsten op korte termijn. Het aandeel lastminuteboekingen in augustus was bijna de helft van alle vastgelegde boekingen die maand. Naast steeds later boeken, kiezen veel consumenten ook voor vroeg boeken. Bijna 20% van de boekingen in het afgelopen kwartaal is voor een vakantie in 2014.
Wintersportbestemming Oostenrijk veruit favoriet
De boekingen voor het wintersportseizoen zijn in volle gang. Waar de Nederlandse markt bericht over een teruggang in winterboekingen, ziet Belvilla tot op heden een groei van +4% op wintersportboekingen. Topbestemming Oostenrijk neemt vooralsnog 85% van de Belvilla-boekingen voor zijn rekening. De vakantiehuizenspecialist is dan ook sterk uitgebreid in Oostenrijkse skiregio’s, waaronder Brixental, het populaire Saalbach-Hinterglemm en het gletsjerskigebied van Kaprun-Zell am See.
Consument wenst zekerheid
De turbulentie in de reismarkt heeft tot gevolg dat consumenten sterke behoefte hebben aan zekerheid bij het boeken van hun vakantie. Keurmerken als Thuiswinkelwaarborg dragen daaraan bij. Belvilla noteert diverse aanvullende zekerheden op de speciale themapagina www.belvilla.nl/zekerheden. Consumenten putten ook vertrouwen uit een goed functionerende en transparante website. Uitgebreid consumentenonderzoek van onderzoeksbureau WUA! resulteerde voor Belvilla in de award ‘Beste Reiswebsite 2013’.