De scholen zijn weer gestart, de dagelijkse files groeien en regenbuien trekken weer over. Voor velen is de zomervakantie van 2019 nu echt voorbij. Maar hoe graag we ook op vakantie gaan, thuis is het zo slecht nog niet. Vooral huisdieren, het eigen toilet en bed worden erg gemist tijdens de vakantie, net als ouders en typisch Nederlandse producten als kaas en drop. De baas en de buren kan de Nederlander redelijk gestolen worden onder de Spaanse of Italiaanse zon, zo blijkt uit onderzoek* van reisorganisatie Belvilla.
Vrouwen missen meer
“Opvallend is dat vrouwen tijdens hun vakantie net iets meer van thuis missen dan mannen. Dat verschil is bij huisdieren en het eigen bed overigens het grootst. Maar ook de wc thuis wordt door vrouwen net iets meer gemist”, aldus Rianne van der Sar van Belvilla. “Mocht je denken dat het gemis van het eigen toilet toeneemt naarmate je ouder wordt: vooral twintigers missen hun eigen toilet op vakantie (64%), versus 47% van de vijftigers”.
Ik ga op vakantie en neem mee
Uit het onderzoek blijkt dat Nederland redelijk gelijk verdeeld is over het avondeten op het vakantieadres. De ene helft van Nederland kookt tijdens de vakantie met alle liefde, terwijl de andere helft de voorkeur geeft aan een vorkje prikken buiten de deur. Vooral mannen zijn hier wat stelliger in: 57% geeft aan vrijwel nooit te koken op vakantie, tegenover 42% van de vrouwen.
Het meenemen van producten van thuis blijft ook populair onder de Nederlandse reiziger. “In de koffer of auto is er altijd wel een plekje voor Hollandse koffie, kaas, drop, pindakaas en hagelslag”, aldus Van der Sar. “Maar vergis je niet, ruim de helft van de Nederlanders neemt geen enkel product mee op reis en stelt zich volledig open voor de internationale keuken.”
Top 5
Wat mist u het meest tijdens de vakantie?
1 - Huisdier: 78%
2 - Eigen bed: 73%
3 - Eigen toilet: 53%
4 - Ouders: 51%
5 - Het eten van thuis: 36%
Top 5
Welke producten neemt u mee op vakantie, omdat u deze niet kunt missen?
1 - Hollandse koffie: 17%
2 - Kaas: 16%
3 - Drop: 15%
4 - Pindakaas: 13%
5 - Hagelslag: 13%
*Over het onderzoek
Dit onderzoek is in augustus van 2019 uitgevoerd door PanelWizard Direct in opdracht van reisorganisatie Belvilla onder ruim 1.000 Nederlanders. Het onderzoek is uitgevoerd conform de ISO-richtlijnen van marktonderzoek. De steekproef is bepaald op basis van de Gouden Standaard en is daarmee een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking.