Expertcation, live like a local en multi-generation
Traditiegetrouw start het nieuwe jaar met het benoemen van diverse trends. Ook op reisgebied hebben trendwatchers zoals Adjiedj Bakas en Tessa aan de Stegge hun best gedaan door algemene wereldtrends te vertalen naar vakantietrends. Sommige trends zijn nu in opkomst, andere zijn al goed zichtbaar en onderbouwd door cijfers. Cijfers van NBTC-NIPO tonen bijvoorbeeld dat mensen steeds later boeken en graag dichtbij op vakantie gaan. Voor Belvilla zetten we de gesignaleerde trends door naar vakantiewoningen. Hierbij dus de reistrends van 2013, toegepast op vakantiehuizen.
Social travel
De trend van ‘social travel’ wordt gezien als hoofdtrend van 2013. Het sociale element van reizen staat daarbij voorop. Steeds meer mensen zijn op zoek naar een unieke vakantie-ervaring. Ze wensen een bijzondere, persoonlijke vakantie, weg van het massatoerisme. Contact met de lokale bevolking is belangrijk, net als het gevoel van authenticiteit. Ze willen een bestemming van binnenuit leren kennen. ‘Live like a local’, ‘mindfulness’ en ‘slow travel’ zijn veelgehoorde termen, waarbij je opgaat in een andere leefwereld en de tijd neemt om daar echt aan deel te nemen. Er is een verschuiving gaande van passieve ontsnapping naar actieve verrijking.
Vakantiehuizen tussen de lokale bevolking
Veel vakantiehuizen van Belvilla bevinden zich in dorpjes en steden, gewoon tussen huizen van de lokale bevolking. Door bijvoorbeeld je boodschappen te doen op de lokale markt en deel te nemen aan het dagelijkse leven, maak je kennis met de plaatselijke gebruiken en de mensen. Zo leer je je vakantiebestemming van een andere kant kennen.
Authentieke bouwstijl, inrichting en functie
Authenticiteit zie je terug in de bouwstijl en inrichting van veel vakantiehuizen. Zo vind je in de Ardennen veel woningen uit natuursteen en hebben veel vakantiehuizen in Spanje en Portugal een Moorse bouwstijl. Belvilla biedt zelfs grotwoningen aan waar vroeger de lokale bevolking woonde! Of wat denk je van trulli, de kenmerkende kegelvormige huisjes in Zuid-Italië? Deze bijzondere gebouwen boden vroeger schaduw aan de landwerkers en staan nu op de Werelderfgoedlijst van UNESCO. Ook vind je bij Belvilla een ruime keuze aan kastelen. Daarnaast biedt Belvilla veel oude gebouwen die een nieuwe functie hebben gekregen als vakantiehuis. Je kunt bijvoorbeeld logeren in een voormalige duiventil, gerenoveerde watermolen of bakhuisje, zoals ‘La Boulangerie’ op een kasteeldomein in Normandië. Verwijzingen naar het verleden zijn vaak nog goed te zien, maar wel aangevuld met modern comfort. Mooie voorbeelden tref je ook aan in de blog ‘Hemels logeren in een vakantiehuis’, met voormalige kerkjes, kapellen en kloosters die nu plaats bieden aan vakantiegangers.
Tips van de echte kenners
Ook biedt Belvilla ‘tips van de huiseigenaar’ bij de huispresentatie op de website. Als echte kenners weten vakantiehuiseigenaren vaak feilloos welke weekmarkt het bezoeken waard is, waar je de lekkerste lokale producten kunt proeven en hoe je bij onontdekte strandjes komt. Daarnaast stimuleert Belvilla vakantiehuiseigenaren om gasten eveneens van dergelijke kennerstips te voorzien in de vakantiewoning.
Vakantiewoningen met internet
Een ander element van social travel is de toegang tot internet, ook op vakantie. Tijdens de vakantiedagen wordt het thuisfront via Facebook, Twitter en andere social media op de hoogte gehouden van belevenissen. Zo zijn er steeds meer vakantiehuizen met internettoegang. Een tegenbeweging doet zich echter ook voor in de vorm van ‘digital detox’; bewust afkicken van het continu online zijn.
Fair Travel – Bewuste vakantiehuizen
Alhoewel voor veel consumenten nog niet doorslaggevend, krijgt duurzaamheid een steeds belangrijkere rol in de vakantiekeuze. Meer en meer mensen geven de voorkeur aan een eerlijke vakantie, waarbij bewust wordt omgegaan met de omgeving. Belvilla zet ook stappen op het gebied van duurzaamheid, bijvoorbeeld met een speciale selectie van vakantiehuizen in het thema Bewuste Belvilla’s. Deze geselecteerde vakantiewoningen kunnen gebruik maken van zonne-energie, gebouwd zijn van duurzame materialen of je kunt ter plaatse genieten van verse ingrediënten uit een biologische moestuin.
Een mooi voorbeeld is het ecologische vakantiehuis Biogite 100 Pourcent Nature. Deze Ardense woning nabij Durbuy is opgebouwd uit de 100% natuurlijke materialen natuursteen, hout, hennep en kalk, waarmee het vakantiehuis het certificaat ‘Panda’ heeft veroverd van het WWF. De eigenaar is bovendien natuurgids en kan je diverse fiets- en wandeltochten voorstellen. Het populaire eiland Ibiza herbergt het ecologische landgoed Can Ripolls in een natuurgebied. Hier vind je een milieubewuste studio en een vrijstaand vakantiehuis in Arabische sfeer. De ecologische boerderij op het eeuwenoude landgoed biedt een kruidentuin en een winkeltje waar je huisgemaakte, biologische producten kunt kopen. Een biologische zwemvijver biedt verkoeling. Op Kreta kun je diverse agro/eco-toeristische activiteiten bijwonen op Mourtzanakis Residence. Zo leer je meer over de bereiding van organische olijfolie, wijn en Kretenzische Raki.
Escape to nature – de boom in
Een andere trend is het ontsnappen uit de dagelijkse realiteit door van omgeving te veranderen en de natuur op te zoeken. Deze trend uit zich op het gebied van vakantiehuizen bijvoorbeeld in boomhutten. Op Corsica tref je de boomhut La Cabane du Reveur, ofwel ‘De Dromershut’. In het binnenland van dit Ile de la Beauté, de bijnaam van Corsica, kijk je uit over een meer en groeien de bomen via de badkamer door het dak. Ondertussen beschik je ook over comfort, bijvoorbeeld van een douche en zelfs een kok die iedere avond je diner bereidt!
Multigeneration Travel – vakantie met opa en oma
Steeds meer mensen boeken een vakantie met de hele familie. Eerder onderzoek van Belvilla toonde aan dat ruim 80% graag een weekendje weg gaat met meerdere generaties. Voor 40% is een zomervakantie in dit gezelschap aantrekkelijk, gevolgd door 1/3 die zou overwegen op wintersport te gaan met opa en oma. Ze doen dat niet alleen voor een speciale gelegenheid zoals een huwelijksjubileum of zeventigste verjaardag. Grootouders, kinderen en kleinkinderen gaan samen op vakantie om weer eens echt tijd voor elkaar te hebben. Het drukke alledaagse leven zorgt ervoor dat veel mensen langs elkaar gaan leven. Door een multigeneratievakantie te boeken, stappen ze even uit de ratrace. Ze kiezen daarbij enerzijds voor het samenzijn, maar wel gecombineerd met privacy. Dat uit zich bijvoorbeeld in een vakantiehuis voor groepen met grote eetkamer en keuken, maar ook voldoende slaapkamers en badkamers om je even terug te trekken. Op de website van Belvilla is het dan ook mogelijk om vakantiehuizen te selecteren op basis van aantal slaapkamers en aantal badkamers.
Expertcation – jezelf ontwikkelen en verrijken
Werken aan je eigen ontwikkeling en jezelf verrijken tijdens de vakantie is samengevat onder de trend ‘expertcation’. Dat zie je terug in de wens om bijvoorbeeld een workshop te volgen op het vakantieadres. Deze reistrend hangt samen met algemene trends als ‘do it yourself’ en ‘customizen’, waarbij je steeds meer zelf leert en daardoor ook een eigen stempel op iets kan drukken. Tevens sluit het aan bij de globalisering. De wereld lijkt kleiner te worden en gemakkelijker bereikbaar, doordat we steeds eenvoudiger zien hoe het er in andere delen van de wereld aan toegaat. Dat brengt het verlangen met zich mee om dat ook zelf te ervaren.
‘Personal branding’ speelt een belangrijke rol in de trend ‘expertcation’. Met je vakantiekeuze onderstreep je namelijk je persoonlijkheid. Een goede keuze kan statusverhogend werken. Het is veel interessanter om op een verjaardagsfeestje te vertellen dat je net aan dat ene bijzondere evenement hebt deelgenomen of je hebt gespecialiseerd in wijnen uit een bepaalde regio. Het gaat om de echte kennerstips en thuiskomen met een opvallend verhaal in tegenstelling tot het volgen van de grote massa. Het ontwikkelen van jezelf en vooral het vertellen daarover dragen bij aan je imago. Waar en hoe je vakantie viert geeft aan wie je bent en hoe je wilt zijn.
Bij diverse vakantiehuizen van Belvilla kun je een cursus of workshop volgen. Vakantiehuizen op boerenerven bieden bijvoorbeeld regelmatig gelegenheid om je te verdiepen in het productieproces van wijn of olijfolie, aangevuld met een proeverij. In de Duitse wijnstreek Moezel ligt even onder Trier het dorpje Filzen. Hier bevindt zich Weingut Permesang, waar je als gast een gratis wijnproeverij ontvangt. Een eerdere gast merkt het volgende op: “De heer Permesang is een bevlogen wijnboer die met veel liefde over het vak praat. Dat de ‘weinprobe’ gratis wordt aangeboden is een erg leuk extraatje.” Of wat denk je van vakantiehuis Castagnola in een Italiaanse borgo omringd door druivenranken? De markiezenfamilie die al eeuwenlang in het aangrenzende kasteel woont, produceert al wijn sinds de veertiende eeuw. Doe mee met de wijnproeverij en bewonder het kasteel tijdens een rondleiding. Ook kun je hier kookworkshops volgen. Je leert de fijne kneepjes van de Italiaanse keuken en proeft het resultaat in de grote zaal van het kasteel. Wil je liever werken aan je schildervaardigheden of meer leren over tai chi, yoga en pilates? Wie weet is Stone Cottage op Corfu iets voor jou!
Je ziet het, ook voor trendsetters biedt Belvilla vele mogelijkheden voor een bijzondere vakantie!